Pukkilan kirkko

Keskustie 25, 07560 Pukkila

Kirkkosalissa on tilaa n. 500 hengelle ja lisäksi parvella on 2x50 istumapaikkaa. Kirkossa on erinomainen akustiikka ja kaikilta istumapaikoilta on esteetön näkymä alttarille.

Kirkkoon on luiska, josta alkuosa on maastorakenteinen ja loppuosa rakennettua kevytrakenteista luiskaa. Luiskan kaltevuus on 8%.

Kirkossa on induktiosilmukka etuosassa, poikkikäytävän etupuolella.

Kirkossa on wc, joka ei ole esteetön.

Kirkkosalin valaistus on säädeltävissä ja äänentoistojärjestelmä on suunniteltu erikseen puheelle ja musiikille. Järjestelmä mahdollistaa myös toimitusten stereofonisen nauhoittamisen.

Jos haluat varata kirkkoa perhejuhlia tai muita tilaisuuksia varten, ota yhteyttä kirkkoherranvirastoon p. 040 752 2882.

Kirkkoa ei voi varata sellaisiin yleisötilaisuuksiin, joihin myydään pääsylippuja. Ohjelmien myynti on mahdollista.

Avoinna heinäkuussa sunnuntaisin klo 11-14, muutoin sopimuksen mukaan. Ota yhteyttä suntioon p. 040 554 4659 tai kirkkoherran virastoon.

Pukkilan ensimmäinen kirkko rakennettiin vuonna 1606. Se sijaitsi nykyisestä kirkosta noin kilometri pohjoiseen. Sen paikalla on nykyään vuonna 1935 pystytetty muistokivi.

Nykyiselle paikalleen kirkko rakennettiin vuonna 1814. Sen suunnitteli Matti Åkergren. Perimätiedon mukaan kyläläiset rakensivat kirkon nopeasti, jo neljässä kuukaudessa vihittävään kuntoon.

Kirkon alttaritaulu on taiteilija Vilho Sjöströmin vuonna 1915 maalaama "Jeesus saarnaa venheestä". Sjöström on vuosisadan vaihteen kansallisromantiikan taiteilija.

Kirkon puinen saarnatuoli on vuodelta 1689. Saarnatuoli on historiallisesti arvokas, barokkityylinen esine. Vapahtajan ja apostolien hahmot ovat kuvanveistäjä Hansa Rosensteenin veistämät. Sorvaustyöt on tehnyt porvoolainen porvari, sorvaaja Anders Hööck.
Lisätietoa saarnastuolista: Esite saarnatuolista.

Urut ovat vuodelta 1991 peräisin olevat 16-äänikertaiset,  Urkurakentamo Tuomi ky:n rakentamat. Niiden esikuvana on ollut hollantilaiset 1600-1700 –luvun urut.

Tapulissa olevat kellot ovat 1700-luvulta.

Pukkilan kirkkoon tehtiin laaja peruskorjaus vuonna 1914 Ilmari Launiksen suunnitelman mukaan.

Kesällä 2014 kirkkoon on rakennettu esteetön sisäänpääsy kirkon pohjoissiipeen ja kirkon vanhoja pääportaita on loivennettu.

Syksyllä 2017 ja talvella 2018 kirkkoon on tehty peruskorjaus, jossa on uusittu eristeet ja sähköt, asennettu kaukolämpöputket, alttarialue laajennettu ja loivennettu. Lisäksi kirkkoon on tehty lasten leikkinurkkaus.

Kirkonmäen perinnebiotooppi

Pukkilan kirkonmäki on paikallisesti arvokasta perinnebiotooppia.

Esteetön kulku Esteetön kulku
Induktiosilmukka Induktiosilmukka