TIEDOTE SEURAKUNTALIITOKSEN ETENEMISESTÄ

21.12. Askolan ja Pukkilan seurakuntien kirkkovaltuustojen kokouksissa päätettiin esittää Helsingin hiippakunnan tuomiokapitulille ja sitä kautta kirkkohallitukselle, että nykyiset Askolan ja Pukkilan seurakunnat lakkautetaan 1.1.2025 alkaen ja perustetaan uusi seurakunta 1.1.2025 alkaen.

Askolassa seurakunnan uudeksi nimeksi ehdotettiin Askola-Pukkilan seurakuntaa ja Pukkilassa Jokivarren seurakuntaa. Pohdinnassa on seurakunnan nimen nimikilpailun järjestäminen. Uuden seurakunnan osa-aluehallinnon järjestämistä toivottiin siten, että nykyiset Askolan ja Pukkilan seurakuntien alueet muodostavat uuden seurakunnan osa-alueet, joilla kummallakin on oma alueneuvosto tai kirkkoraati.

Uuden seurakunnan kirkkoherran virkaan ollaan esittämässä nykyistä Pukkilan seurakunnan kirkkoherraa Hannu Pöntistä 1.1.2025 lukien. Muiden työntekijöiden osalta on todettu, että vakinaisissa viroissa ja toimissa olevat työntekijät siirtyvät vanhoina työntekijöinä ja vanhoin eduin uuteen seurakuntaan.

Hiippakunnan tuomiokapituli käsittelee seurakuntien aloitteita alkuvuodesta ja vie asiaa niiden pohjalta eteenpäin kirkkohallitukseen, joka tekee lopullisen päätöksen uuden seurakunnan perustamisesta.

Hannu Pöntinen                              Mervi Rossnell

Kirkkoherra, Pukkilan srk              Vt. kirkkoherra, Askolan srk