Pukkilan seurakunnassa on haettavana kirkkoherran virka

Pukkilan seurakunnassa vapautuu kirkkoherran virka, kun sen nykyinen viranhaltija jää eläkkeelle 1.9.2022 alkaen. Helsingin hiippakunta on julistanut 9.3.22 viran haettavaksi. Hakuaika päättyy 8.4.22. Tiedot hausta löytyvät seuraavista linkeistä: Tuomiokapitulin istunnon tiedote ja Ilmoitus Oikotiellä

Pukkilan seurakunta on Suomen pienimpiä seurakuntia, joka ei kuulu seurakuntayhtymään. Seurakunnan jäsenmäärä oli vuoden 2022 alussa 1297 seurakuntalaista.

Seurakunnan jäsenten ikäjakautuma näyttää tältä:

Itä-Uudenmaan pienten kuntien kehitys on vuosien ajan ollut lievästi muuttotappiollinen. Pukkilan seurakunta ei kuitenkaan elä tappiossa tai taantumassa. Se elää ihmisissä ja heistä muodostuvassa yhteisössä.

Pukkilan seurakunnan tuntuma paikallisten ihmisten ja yhteisöjen elämään on kiinteä. Seurakunnan toiminnan näkyviä vahvuuksia ovat nuoriso- ja rippikoulutyö, omaperäinen näkyvyys sosiaalisessa mediassa ja kyky reagoida nopeasti ajan haasteisiin.

Pukkila ei lukeudu minkään herätysliikkeen erityiseen vaikutuspiriin. Ehkä tästäkin johtuen seurakunnan hengellinen ja henkinen ilmapiiri on erilaisuutta salliva, sitä suorastaan suosiva.

Vapaaehtoistoiminta on vilkasta, ja yhteistyö kolmannen sektorin järjestöjen kanssa on hyvä.
Työntekijän ei tarvitse tehdä tehtäviään yksin.

Seurakunnan kiinteistöt ovat kunnossa. Niistä kerrotaan kotisivujen kiinteistöosastossa. Peruskorjaustarpeita ei ole, mutta jatkuvaa kunnostusta tarvitaan. Kirkkoherra yhdessä talouspäällikön kanssa vastaa kiinteistöistä.

Pukkilan seurakunnalla on voimassa oleva kanttorisopimus Myrskylän seurakunnan kanssa. Se mahdollista molemmille seurakunnilla kanttorin peruspalvelut. Samankaltaista sopimista lienee odotettavissa laajemminkin Askolan, Myrskylän ja Pukkilan kesken. Siksi odotamme uudelta kirkkoherralta neuvottelutaitoja. Tulevaisuus on yhteinen.

Pukkilan seurakunta arvostaa sitä, että kirkkoherra on helposti lähestyttävä hengellinen johtaja,joka on läsnä ilossa ja surussa, sekä muuten vaan.

Virasta antaa lisätietoja kirkkoherra Hannu Tiainen,
p. 0405037298, hannu.tiainen@evl.fi